De Bus

De mooiste bus in de wereld!

Chauffeur op de Oranjebus gezocht!

Onze befaamde oude, Engelse Oranjebus (met het stuur dus ook aan de rechterkant!) is al in tientallen landen en in 4 werelddelen geweest. Of het nu heen en weer naar Parijs is, binnen Nederland, 10.000 km in Zuid Afrika: Overal waar Oranje speelt en waar we kunnen komen, daar proberen we bij te zijn. Leeuwen en Leeuwinnen, daar houden we van.
Maar we willen graag ons team versterken! We zijn op zoek naar 2 extra chauffeurs.

Ben jij een ervaren buschauffeur met de juiste papieren? Ben je ook nog Oranjefan? Hou je van avontuur? Dan is dit jouw kans!
Wij zoeken iemand met geldige chauffeurs documenten om onze mooie, oude 43 jarige bus met personen te mogen chauffeuren.
Je bent in staat op wedstrijddagen en bij toernooien in overleg de bus te rijden, met een stelletje gezellige Oranjefans aan boord, die uitgelaten zijn en van een feestje houden en een lekker muziekje draaien op zijn tijd.
Ben je ook nog oranjefan die graag in het stadion zit? Dan heb je een pré te pakken!
Hetzelfde geldt als je enigszins technisch onderlegd bent. Wij zijn namelijk erg zelfoplossend. De bus komt uit 1980, en soms mankeert er op de raarste momenten wat aan. Maar we komen er altijd weer bovenop,

Wij bieden jou dit:
- Chauffeur zijn van de mooiste, beroemdste bus in de wereld, samen met onze vaste chauffeur Frans. De dagen waarop je rijdt, stemmen we altijd af in overleg.
- Avontuur, voetbal, Oranje, een prachtige groep bevlogen mensen.
- Op de dagen dat jij rijdt worden je onkosten vergoed, en hebben we een beperkte daggeldvergoeding.

De bus is gestald in het zuiden van Nederland, regio Breda. Soms zal je hem daar een keer op moeten halen.
Maar bovenal is het voor jou een eer om op onze prachtige bus te mogen rijden.

Interesse? Meld je dan bij Harm Otten via een email: h.otten63@icloud.com
Vertel waarom jij denkt dat jij de uitglezen chauffeur voor ons bent. Laat je contactgegevens achter, hij neemt dan contact met je op.

Een jongensboek, in optima forma. Voor Leeuwen en Leeuwinnen!

Ergens voor de play-offs in 2003, tegen Schotland, is het idee spontaan op een terrasje voor de bus ontstaan. Een gezamenlijk idee van Henk & Patrick: we wilden wat leuks voor onszelf, om mee naar Portugal te gaan. Als we dat zouden halen.. Dat kwam, na eerst het 1-0 verlies in en tegen Schotland, in Amsterdam helemaal goed. 

Maar t moest een dubbeldekker worden. Barretje erin, muziekje erbij.. mooi balkon achterop zodat we buiten kunnen staan als we stil staan.


Na de playoffs het idee uitgewerkt: vrienden verzamelen, échte oranjefans, bij voorkeur regelmatig naar oranje gaand. Daarmee een vereniging opgericht, een bus aangeschaft, een stukje verbouwd en in 2004 mee naar Portugal gereden. Daar kwam al snel de vraag: willen jullie voorop rijden, tijdens de mars in Braga? Uhhh.... ja is goed, doen we hoor. Dat probeerden we eerst uit, voor het eerst op 19 juni, een stukje vanaf de Oranjecamping naar de gereed staande bussen, richting Aveiro, richting Nederland - Tsjechië. Dat was eigenlijk de allereerste... 
En zo is t gekomen. Van Chaam tot Alkmaar, van Rio tot Kaapstad, van Charkiv tot meer dan 100,000 fans achter, voor en om de bus in Basel.. én 10.000 Leeuwinnenfans achter de bus in Enschede. Dát is nou een jongensboek, maar nét zo goed een meidenboek!

Our History

Zonder sponsor geen bus. Zo simpel is het, de bus stamt uit 1980, heeft naar schatting een half miljoen kilometer eerst in Engeland gereden en nog eens 50.000 bijna bij ons. 

Zonder iemand te kort te doen willen wij vooral onze oud-sponsor en nog steeds enorme busvriend Leo Sens benoemen. Hij heeft zoveel voor ons mogelijk gemaakt!

En verder.. Wij houden van OnsOranje, KNVB, Heineken en al die andere KNVB relaties, Victoria Garage Goudsblom, Supportersclub-Oranje, Ambasades over de wereld en vele, vele anderen.. Bedankt voor jullie support! En sinds 2021/2022 zijn dit onze trotse partners:

2003

2004

2006

2008

Het idee voor de bus ontstaat.. en ná de playoffs tegen Schotland besluiten we om het idee uit te voeren!

Na 2 maanden ombouwen (Balkon, geluid, Oranje maken) vertrekken we naar Portugal! En op 19 juni is onze eerste oranjeparade ooit, voorafgaand aan Nederland - Tsjechië van Oranjecamping naar de bussen, waarna de eerste parade naar het stadion op 23 juni volgde in Braga!

Met 2 prachtige parades aanwezig op het WK in Duitsland. in Leipzig en Neurenberg lopen duizenden oranjefans achter de bus!

Wat een waanzinnige tijd in Bern.. NIet alleen wint Nederland 3 x, maar 3x maken we een prachtige mars mee. Hoogtepunt: de Kornhausbrucke, waar we de 2e en 3e keer zonder muziek overheen moesten. Het dansen en deinen van de brug was te gevaarlijk!
Om vervolgens de grootste mensenmassa om de bus heen mee te maken in Basel. Meer dan 100.000 nederlands maken er een weergaloos spektakel van. Wow...

Feiten en cijfers


De bus wordt exclusief gebruikt voor Oranje! Leeuwen en Leeuwinnen zijn ons doel. De bus is dan ook NIET te huur! 

60.000+

Kilometers over zee! Naar Brazilië, naar Zuid Afrika, naar Engeland, Zweden, Letland, Qatar..

40.000+

Kilometers over land! Door Brazilië, Zuid Afrika, Oekraine, Scandinavië, Portugal, door Pyreneeën, over Alpen..

400.000+

Geweldige oranjefans achter onze bus aan! In bijna 50 parades..

2008

2010

2012

2012

2014

2015

2017

2018

2019

2020

2021

Ook in 2008: hier maken we de beslissing om door te gaan, ook ná 2010! Ons oorspronkelijk plan, hem achterlaten in Zuid Afrika voor een goed doel, dat mochten we na die prachtige parades in Zwitserland écht niet meer uitvoeren. Jullie gaan toch door? Uhh.. okee.. Nou ja, we moesten € 5000 borg betalen om Zuid Afrika in te mogen dus achterlaten had toch geen zin gehad :-).

2010.. Zuid Afrika! Voor het eerst een enorm lange reis op de boot. Spannend! In Antwerpen gaat hij op de boot, naar Durban. 13.000 km varen.. Om vervolgens 10.000 geweldige kilometers door Zuid Afrika te rijden! Tot en met de finale aan toe.. Een onvergetelijke ervaring!

2012 is het jaar van de eerste enorme onderhoudsbeurt van de bus. En die willen we vóór het EK klaar hebben. Dus bus wordt geheel gestript, helemaal geschuurd en compleet nieuw in de lak gezet. Hard nodig, ons goedbedoelde amaturisme qua bussen en schilderen is na al die reizen goed te zien. Als nieuw komt hij de Victoria garage in Alkmaar uit!

2012 is ook het jaar van het EK in de Oekraine. In Polen zouden we nooit spelen, we reden er op de terugweg doorheen.. Na 3 verloren wedstrijden. Maar 3 fabelachtige parades! Vooral de derde, waar 12.000 Nederlanders en 50.000 Oekrainers in oranje kleding mee liepen.. Eindelijk feest in de straten van Charkiv, dat kenden de bewoners niet, zo werd ons verteld. Kippenvel. Metershoog.

2014...Brazilië! De grootste uitdaging ooit om onze bus ergens te krijgen. Harm en Henk hebben er nachten niet van kunnen slapen.. Maar op dag 1 reden we op de Copacabana! 7000 kilometer met héél veel pech. Gebroken as, gat in de tank (kun je met een dieseltank prima met een stukje zeep dichten, zó hebben we dus rondgereden).. Maar ook duizenden blije Brazilianen een dag na Nederland - Spanje, allemaal met 5-1 vingers in de lucht. 11.000 kilometer over water, en hij was weer terug.

2015, weer een grote opknapbeurt. Nou ja.. nieuwe wetgeving. Uiteraard in Nederland het strengst van europa, waar we toch als klein land groot in kunnen zijn. 

Er moet een nieuwe hoofdingang komen aan de rechterkant (huh.. is toch een Engelse bus..), een trap vanaf het balkon, camera's aan boord, een noodluik en nog een boel.. maar ook dit kunnen we! We mogen vanaf 1 januari 2016 gewoon weer de weg op.

2017... Leeuwinnen, in eigen land! Naar links.. naar rechts... na 3 magere jaren onder een onbekende bondscoach was het eindelijk tijd voor de Leeuwinnen! In eigen land werd er 6 keer van links naar rechts door de straten van Utrecht, Rotterdam, Tilburg, Doetinchem, Enschede en nog een keer Enschede gegaan. 10.000 oranjefans op de finaledag achter de bus in de parade, een dag later genieten we nog even na bij die prachtige huldiging in Utrecht. Wat een feest!

2018... geen WK, we besluiten om weer mega onderhoud aan de bus te plegen. In 8 maanden tijd gaat de vloer eruit, worden bijna alle leidingen vervangen, wordt houtrot eruit gehaald en de bus weer tiptop in orde gemaakt. We zijn precies op tijd klaar om eerst naar Amsterdam te gaan in september en daarna door naar Parijs! 
..tot we op de A27 stranden. Gebarsten motorblok. Dag Parijs. Maar niet dag bus..
Vanaf december 2018 tot mei 2019 wordt er gesleuteld aan de bus. Nieuwe, gereviseerde motor erin. Ook dát kunnen we (Harry, Ico.. wat een toppers). We kunnen weer rijden!

2020...Tsja. Corona. Ook voor ons natuurlijk. Géén activiteiten dit jaar, nou ja.. Wel een leuk bezoekje aan de KNVB campus. Verder maken we vooral de keuze om qua onderhoud naar een bepaalde garage te gaan: Piet Verbeek in Wijk en Aalburg. Een uitstekende keuze, gespecialiseerd in oude Engelse bussen. En verder bereiden we een transitie voor die later in 2021 vorm gaat krijgen: we moeten schoner worden. Nieuwe motor, aggregaat vervangen, minder uitstoot. Verder een jaar om snel te vergeten..

2019.. daar gaan we dan! Op weg naar Frankrijk, op weg naar het WK vrouwen, op weg naar de Leeuwinnen, op weg naar om te beginnen 3 prachtige parades!
Le Havre, Valenciennes, Reims en Rennes zullen nooit meer hetzelfde zijn na onze invasie. In Lyon was er geen parade mogelijk, maar op de valreep w'el 2 leuke feesten, maar de parades in de andere steden zijn weergaloos! Duizenden en duizenden mensen achter de bus, het bier uitverkocht in Valenciennes, Jan Smit & John de Bever die verrassend optreden, Claudia de Breij die Valenciennes op de kop zet, het Feestteam die in Lyon de boel onveilig maken.. Wat was het fantastisch. We gaan dat jaar ook nog naar een weergaloze wedstrijd in Hamburg, en naar Noord-Ierland.

2021 t/m 2023: volgt snel, maar in het kort: Een EK in eigen land, een kapotte zuigerveer waar heel Nederland zenuwachtig van werd of we Boedapest wel gingen halen, een EK vrouwen in Engeland, een WK mannen in Qatar.. Véél over te zeggen. En, leuke reizen naar Parijs en Dublin. 

2023