SCO versus Ons Oranje
Wat betekent het voor de vaste groep fans?
Bijna paginagrote advertenties spendeert de commerciële KNVB aan het alsnog proberen te redden van het OnsOranje idee. Dat idee is opgezet om meer voor de fans te kunnen betekenen, om "met de achterban in gesprek te kunnen gaan, om te weten wat er leeft bij de Oranjesupporter", aldus de heer Decossaux, commercieel directeur van de KNVB, in de Telegraaf. En dat is heel wat als een commercieel directeur dat zegt. Iemand die vooral plannen bedenkt om meer geld te kunnen halen uit de Oranjefan. Want laten we eerlijk zijn, commerciële KNVB, meneer Decossaux, dat is natuurlijk de enige en belangrijkste reden waarom OnsOranje er is. Want anders had het prima alleen bij de SCO kunnen blijven.
Even terug gaan naar het EK 2008. Een enorm succes in Bern en Basel, meer dan honderdduizend oranjefans in de stad. Een fantastisch feest, opgezet door de SCO, zoals alleen zij dat kunnen. Daar straalt de warmte, de goedbedoelde kneuterigheid en vooral de liefde voor Oranje van af. En daar kwamen de eurotekentjes in de ogen van de commerciële tak van de KNVB: kijk, daar valt geld aan te verdienen! Aan al die Oranjefans..
Wel, beste heer Decossaux, commercieel directeur KNVB, juist die warmte is dat waar Oranjefans zo van houden. Dat werd ook zichtbaar voor de WK finale, waar het besef even doordrong: 15 jaar SCO, en wat een hoogtepunten zijn er niet geweest. Pleinen vol! Er is een mooi clubblad (de Aanvalluh), waar wij zeer op gesteld zijn maar die de KNVB/OnsOranje niet meer nodig achtte. Gelukkig is die er weer. Dát willen oranjefans nou, meneer Decossaux. Kom gerust eens met die grote groep vaste fans praten, jullie weten wel, die groep die jullie met deze actie als een baksteen laten vallen. Want zo is het, laten we even wat feiten op een rijtje zetten:
De kaarten worden naar rato verdeeld! Hoeveel leden heeft OnsOranje eigenlijk, tegenover ongeveer 50.000 SCO leden nu? Ik ken bijna niemand. Kan je denken: ach, dat maakt toch niets uit dan, hebben wij geen last van? Nou, bekijken we het even anders: stel dat OnsOranje 50.000 leden heeft, net als de SCO (daar waar wij bijhoren, de trouwe leden, die van de warmte van die organisatie houden). Dan krijgen nieuwe leden opeens net zoveel kans als oude, trouwe bestaande leden. We kunnen onze opgebouwde punten in al die wedstrijden wel in de prullenbak gooien, want opeens is die eerlijke verdeelsleutel totaal niet meer eerlijk.Wel voor dat deel wat de SCO overhoudt, maar niet voor het totale aantal kaarten voor de Oranjefans.
En, alsof dat nog niet genoeg is, is de groep nieuwe fans (we vermoeden dat het er hooguit een paar duizend zijn) ook nog eens de enige kanshebber op teruggekomen kaartjes van sponsoren. Hiermee dreigt de commerciële KNVB ook nog eens richting de SCO leden, de trouwe vaste groep fans: als jullie bij de SCO blijven hebben jullie in het vervolg alleen maar minder kans op kaartjes. Tuurlijk schrijven en zeggen ze dat niet zo, maar dat lees je simpel door de regels heen. En om de verwarring voor die vaste groep fans nog eens wat groter te maken, komt daar dit zinnetje nog eens achter aan (Telegraaf, wederom woorden van commercieel directeur Decossaux): "De fans die via de KNVB een kaart willen kopen voor het EK, zullen écht voor 1 december in moeten schrijven bij OnsOranje. Doe je dat niet, dan vis je achter het net". Nee hoor, vaste groep oranjefans en nieuwe oranjefans, je kunt ook gewoon bij de SCO blijven of je daar aanmelden. Helemaal niet nodig.
Dat is het warme commerciële KNVB - bedankje voor al die trouwe jaren dat wij Oranje waar dan ook ter wereld aangemoedigd hebben. Dat is het warme bedankje van de commerciële KNVB richting SCO voor al die geweldige feesten en marsen die ze georganiseerd hebben, waarmee wij met zijn allen Oranje zo op de kaart hebben gezet.
Wij roepen dan ook op dat alle Oranjefans lekker blijven bij de SCO. Nieuwe leden? Ook SCO.
Voor de duidelijkheid: ook binnen de KNVB zijn veel personen met zeer warme gevoelens voor die vaste groep fans. Jullie weten zelf wel wie we daar allemaal mee bedoelen. We rekenen jullie dit zeker niet aan, dat komt niet eens ter sprake. Het is met name de commerciële tak die ons grote zorgen baart, en waartegen dit gericht is.
Oftewel, om in de bewoordingen van onze minister president en diens blonde opponent te blijven: commerciële KNVB, doe eens normaal! Zorg gewoon dat OnsOranje een platform wordt waarbij je terecht kunt voor zaken waarbij je als fan niet terecht kunt bij de SCO. Daar zien wij ook voor ons een meerwaarde. Maar stop met dat oneerlijke gedoen rondom de kaartjes, hou dat gewoon bij de SCO.
Was getekend, namens veel verontrustte fans,
Bartje |