De Bus

De mooiste bus in de wereld!

Een jongensboek, in optima forma. Voor Leeuwen en Leeuwinnen!

Ergens voor de play-offs in 2003, tegen Schotland, is het idee spontaan op een terrasje voor de bus ontstaan. Een gezamenlijk idee van Henk & Patrick: we wilden wat leuks voor onszelf, om mee naar Portugal te gaan. Als we dat zouden halen.. Dat kwam, na eerst het 1-0 verlies in en tegen Schotland, in Amsterdam helemaal goed. 

Maar t moest een dubbeldekker worden. Barretje erin, muziekje erbij.. mooi balkon achterop zodat we buiten kunnen staan als we stil staan.


Na de playoffs het idee uitgewerkt: vrienden verzamelen, échte oranjefans, bij voorkeur regelmatig naar oranje gaand. Daarmee een vereniging opgericht, een bus aangeschaft, een stukje verbouwd en in 2004 mee naar Portugal gereden. Daar kwam al snel de vraag: willen jullie voorop rijden, tijdens de mars in Braga? Uhhh.... ja is goed, doen we hoor. En zo is t gekomen. Van Chaam tot Alkmaar, van Rio tot Kaapstad, van Charkiv tot meer dan 100,000 fans achter, voor en om de bus in Basel.. én 10.000 Leeuwinnenfans achter de bus in Enschede. Dát is nou een jongensboek!

Our History

Zonder sponsor geen bus. Zo simpel is het, de bus stamt uit 1980, heeft naar schatting een half miljoen kilometer eerst in Engeland gereden en nog eens 50.000 bijna bij ons. 

Zonder iemand te kort te doen willen wij vooral onze oud-sponsor en nog steeds enorme busvriend Leo Sens benoemen. Hij heeft zoveel voor ons mogelijk gemaakt!

En verder.. Wij houden van OnsOranje, KNVB, Heineken en al die andere KNVB relaties, Victoria Garage Goudsblom, K+N, Supportersclub-Oranje, Ambasades over de wereld en vele, vele anderen.. Bedankt voor jullie support!

Word busvriend!

 

Door busvriend te worden kun ook jij helpen je de bus rijdend te houden. Klik op de link voor meer informatie!

2003

2004

2006

2008

Het idee voor de bus ontstaat.. en ná de playoffs tegen Schotland besluiten we om het idee uit te voeren!

Na 2 maanden ombouwen (Balkon, geluid, Oranje maken) vertrekken we naar Portugal! En op 23 juni is onze eerste oranjeparade ooit!

Met 2 prachtige parades aanwezig op het WK in Duitsland. in Leipzig en Neurenberg lopen duizenden oranjefans achter de bus!

Wat een waanzinnige tijd in Bern.. NIet alleen wint Nederland 3 x, maar 3x maken we een prachtige mars mee. Hoogtepunt: de Kornhausbrucke, waar we de 2e en 3e keer zonder muziek overheen moesten. Het dansen en deinen van de brug was te gevaarlijk!
Om vervolgens de grootste mensenmassa om de bus heen mee te maken in Basel. Meer dan 100.000 nederlands maken er een weergaloos spektakel van. Wow...

Feiten en cijfers


De bus wordt exclusief gebruikt voor Oranje! Leeuwen en Leeuwinnen zijn ons doel. De bus is dan ook NIET te huur! 

50.000+

Kilometers over zee! Naar Brazilië, naar Zuid Afrika, naar Engeland, Zweden, Letland..

40.000+

Kilometers over land! Door Brazilië, Zuid Afrika, Oekraine, Scandinavië, Portugal, door Pyreneeën, over Alpen..

400.000+

Geweldige oranjefans achter onze bus aan! In meer dan 25 parades..

2008

2010

2012

2012

2014

2015

2017

2018

2019

Ook in 2008: hier maken we de beslissing om door te gaan, ook ná 2010! Ons oorspronkelijk plan, hem achterlaten in Zuid Afrika voor een goed doel, dat mochten we na die prachtige parades in Zwitserland écht niet meer uitvoeren. Jullie gaan toch door? Uhh.. okee.. Nou ja, we moesten € 5000 borg betalen om Zuid Afrika in te mogen dus achterlaten had toch geen zin gehad :-).

2010.. Zuid Afrika! Voor het eerst een enorm lange reis op de boot. Spannend! In Antwerpen gaat hij op de boot, naar Durban. 13.000 km varen.. Om vervolgens 10.000 geweldige kilometers door Zuid Afrika te rijden! Tot en met de finale aan toe.. Een onvergetelijke ervaring!

2012 is het jaar van de eerste enorme onderhoudsbeurt van de bus. En die willen we vóór het EK klaar hebben. Dus bus wordt geheel gestript, helemaal geschuurd en compleet nieuw in de lak gezet. Hard nodig, ons goedbedoelde amaturisme qua bussen en schilderen is na al die reizen goed te zien. Als nieuw komt hij de Victoria garage in Alkmaar uit!

2012 is ook het jaar van het EK in de Oekraine. In Polen zouden we nooit spelen, we reden er op de terugweg doorheen.. Na 3 verloren wedstrijden. Maar 3 fabelachtige parades! Vooral de derde, waar 12.000 Nederlanders en 50.000 Oekrainers in oranje kleding mee liepen.. Eindelijk feest in de straten van Charkiv, dat kenden de bewoners niet, zo werd ons verteld. Kippenvel. Metershoog.

2014...Brazilië! De grootste uitdaging ooit om onze bus ergens te krijgen. Harm en Henk hebben er nachten niet van kunnen slapen.. Maar op dag 1 reden we op de Copacabana! 7000 kilometer met héél veel pech. Gebroken as, gat in de tank (kun je met een dieseltank prima met een stukje zeep dichten, zó hebben we dus rondgereden).. Maar ook duizenden blije Brazilianen een dag na Nederland - Spanje, allemaal met 5-1 vingers in de lucht. 11.000 kilometer over water, en hij was weer terug.

2015, weer een grote opknapbeurt. Nou ja.. nieuwe wetgeving. Uiteraard in Nederland het strengst van europa, waar we toch als klein land groot in kunnen zijn. 

Er moet een nieuwe hoofdingang komen aan de rechterkant (huh.. is toch een Engelse bus..), een trap vanaf het balkon, camera's aan boord, een noodluik en nog een boel.. maar ook dit kunnen we! We mogen vanaf 1 januari 2016 gewoon weer de weg op.

2017... Leeuwinnen, in eigen land! Naar links.. naar rechts... na 3 magere jaren onder een onbekende bondscoach was het eindelijk tijd voor de Leeuwinnen! In eigen land werd er 6 keer van links naar rechts door de straten van Utrecht, Rotterdam, Tilburg, Doetinchem, Enschede en nog een keer Enschede gegaan. 10.000 oranjefans op de finaledag achter de bus in de parade, een dag later genieten we nog even na bij die prachtige huldiging in Utrecht. Wat een feest!

2018... geen WK, we besluiten om weer mega onderhoud aan de bus te plegen. In 8 maanden tijd gaat de vloer eruit, worden bijna alle leidingen vervangen, wordt houtrot eruit gehaald en de bus weer tiptop in orde gemaakt. We zijn precies op tijd klaar om eerst naar Amsterdam te gaan in september en daarna door naar Parijs! 
..tot we op de A27 stranden. Gebarsten motorblok. Dag Parijs. Maar niet dag bus..
Vanaf december 2018 tot mei 2019 wordt er gesleuteld aan de bus. Nieuwe, gereviseerde motor erin. Ook dát kunnen we (Harry, Ico.. wat een toppers). We kunnen weer rijden!

2019.. daar gaan we dan! Op weg naar Frankrijk, op weg naar het WK vrouwen, op weg naar de Leeuwinnen, op weg naar om te beginnen 3 prachtige parades!